Jump to content

Výpadky internetu - resety modemu


kitter
 Share

Recommended Posts

Zdravím všechny,
potřeboval bych se na zdejší fórum obrátit kvůli "chronickým" výpadkům internetu - i když nijak častým (oproti jiným vláknům tady na fóru, co jsem koukal), ale otravným. Předem se omlouvám za komplexnost příspěvku.

Jednou za pár dní se stane, že se modem Compal sám zrestartuje - t.j. výpadek cca na 5 minut. Někdy (jednou, dvakrát měsíčně) se stane jiná věc, že internet pár hodin funguje špatně (www stránky se načtou, nenačtou; mezitím už blbnou i příchozí spojení na veřejnou IP - webserver, a pro mě RDP) a pak to vygraduje tím, že přestane fungovat úplně a je nutno fyzicky zrestartovat modem.
Občas, z rozmaru, třeba v pátek odpoledne udělám restart jen tak, abych byl jakousi jistotu, že to ještě během pondělka bude ok 🙂

Modem je v bridge módu a je za tím mikrotik - RBD52G. Když to funguje, tak to funguje 🙂 Většinu času je rychlost down i up jaká má být podle tarifu. Když to "přestává" fungovat (viz výše), už se většinou nejde připojit na webovou administraci modemu (192.168.100.1). Jak mi poradili na podpoře, při výpadcích se notebook připojený přímo ke Compalu UTPčkem (resp. internet na něm) chová stejně /špatně/, jako router. (Když zapojím notebook při "začínajícím" výpadku, trvá i pár minut, než dostanu veřejnou ip adresu, jinak je to hned).
V budově je mnoho uživatelů tohoto připojení (a v budově jiný Compal není). Dovoluji si říct, že nějakým "přetížením" to není. Nebývám tam každý den, jen některé dny v týdnu.

 

Problém už jsem řešil s podporou a technici byli za poslední rok na místě asi šestkrát. Každý vždy tu a tam něco poopravili (shnilá Fková spojka, měřili vedení od přívodu z rozvodné krabice do technické místnosti a do modemu, doporučili úplně vyřadit starý Fkový rozbočovač, později dodali nový rozbočovač, byla i výměna modemu), ale základní problém pořád zůstává. Je to možná lokalitou a tzv. "specifickou instalací" - je to samostatně stojící budova s vlastním koax přívodem, rozvodnice je na střeše a přívod do ní je koaxem z ulice ze země. Po poslední návštěvě technika se po pár dnech neohlášeně zjevil jiný technik, a vyměnil koaxový zesilovač na té střeše, ale u toho jsem osobně nebyl.

Onehdy se jeden technik podivil, že z ulice přichází velmi silný signál. Zkoušel se pak Fkový útlumový prvek před modem, kterých jsem si pak nakoupil pár vlastních, ale žádná kombinace nepřinesla zlepšení. Technik přislíbil, že to projedná s ostatnými, zda ten velmi silný signál nemůže dělat problémy nebo by nešel snížit, ale zpětnou vazbu nemám.
Co se týče modemu, občas se v logu objeví chyba T3 timeout. Také, co si myslím, že není dobře, se načítají počítadla Post RS Errors. Po cca 16 hodinách od restartu jsou v celém sloupci hodnoty od 287 do 916, průměr všech je cca 600, naskakují tak nějak průběžně, ne skokově. Power je +- cca 14dBmV, SNR a RxMER cca 37dB. Power upstreamu je 24dBmV. Tak nějak doufám, že tyhle hodnoty k nečemu někomu budou 🙂 od všeho můžu případně poslat screen.

 

Problémy se vpodstatě začaly objevovat před dvěma lety, od doby přechodu z historického tarifu 300/20 na 500/50 a z Cisco modemu na... ten aktuální 😞 .
Problém zde prezentuji hlavně z toho důvodu, aby byly fakta pohromadě. Jak jsem se už párkrát ptal, technik dostane od podpory jen zběžný popis problému a nemá k dispozici žádnou historii (problémů, a dosavadních řešení). Poslední technik se mě (po sérii měření vedení s kladnými výsledky) smutně zeptal, co s tím má ještě zkusit udělat... a přiznám se, že dokola odříkávat tyto odstavce na podpoře mě již též nenaplňuje 🙂 (snad jen perlička, kdy jsem se pak od slečny dozvěděl, že jsem si můj (DOCSIS) modem špatně nastavil... 🙂 ). Jednim dechem ale dodám, že chápu, že je to prostě takový systém zákaznické podpory.
Dle jiných příspěvků se tu můžou objevit zajímavé a třeba i trochu zákulisní informace :-). Nerad bych předával identifikaci veřejně, ale s nějakým číslem smlouvy bych asi problém neměl, snad to nikdo zneužít nemůže. Případně rád pošlu do SZ.
Nebo kdo by snad měl možnost si to dohledat, Config file modemu je 54675101360e_74608bcddbf2de75c2c49ad473749325.cm.

Za úspěšné vyřešení nabízím láhev lihoviny.

  • Like it 1
  • Kabel 500 Mb/s Profi
  • -
  • -
  • Compal CH7465VF
  • Praha
Link to comment
Share on other sites

Dobrý večer,

 

začátek příspěvku vypadá na chybu v HW resp. modemu případně jeho FW. První, co bych zkusil je výměna Compalu za Arris. Kdyby tam bylo přetížení, projeví se to sníženou rychlostí přenášených dat, nikoliv "zamrzáním modemu". Samozřejmě, že restart modemu řeší hrozně moc, naladí se na nejvhodnější kanály v tu dobu, uvolní se paměti RAM a CPU. Jistě se dá najít spousta informací, že Intel Puma 6 SOC trpí zřejmě nevyřešitelnými problémy, které ovšem reálně postihují/omezují méně lidí, něž kolik to reálně řeší. Je to něco, jako když by mi někdo ukázal vadný pixel na obrazovce, kterého jsme si do té doby nevšiml. Už vím, že tam je a bude mě štvát i když z 99,9% využívání mě nijak neomezuje. Cisco/Linksys mělo jednu obrovskou výhodu v široké kompatibilitě s dalšími zařízeními, na druhou stranu spoustu jiných obřích nevýhod, ale bylo postavené na chipsetu Broadcom, který je v DOCSIS považován za tu lepší variantu. Arris je sice také Intel Puma, ale verze 7, která je na tom o mnoho lépe. jak předcházející verze. Navíc Arris je kromě Euro-DOCSIS 3.0 kanálů schopen využívat i OFDM (aktuálně se již využívá) a OFDMA (brzy se začne využívat, probíhá UPG sítě) pásma. DOCSIS 3.1 kromě vyšších dosahovaných rychlostí přináší velkou řadu výhod i z hlediska stability, výkonu atp. Samozřejmě přináší i pár nových problémů – sice nabízí lepší (samo)opravné mechanismy a mnohé další výhody, ale díky větší použité modulaci je citlivější na kvalitu signálu, zas ten horší signál nezabije celý kanál, ale část se přepne z vyšší modulace na nižší. 

Druhý odstavec ukazuje, že už byla opravena spousta většinou drobných závad, které dle velikosti mohou a nemusí mít faktický dopad na službu (viz vadný / uhnilý F konektor, třeba v tu dobu to problém úplně nebyl, ale do budoucna by určitě byl). I ta výměna zesilovače by přišla dříve, kdyby to byl fakticky problém pro lidi připojené za ním (ať už proaktivně nebo reaktivně). Přebujelý signál může být stejně velký problém jako nedostatečný či rušení. Laborování s útlumovými prvky bez profi měřáku je takové buď anebo, rozhodně bych ho nedoporučoval. Občasný T3 timeout není nic neobvyklého, ale samozřejmě je to error, který by se v ideálním případě neměl objevit. Jedná se o error, který vyskočí v případě, kdy modem odešle na CMTS až 16 požadavků a pokud CMTS neodpoví, zobrazí chybu "No Ranging Response received - T3 time-out". Samozřejmě, pokud se tak stane v jednotkách případů s delším časovým odstupem, tak reálný dopad může být prakticky nulový, daná zařízení mezi sebou standardně komunikují v řádu pár milisekund (jak dlouho modem čeká na odpověď a po jaké době pošle další požadavek netuším). 

Ta hodnota Post RS Errors alias neopravitelných packetů je nízká, Pre RS Errors jsou opravené pakety. Je třeba to vždy porovnat s packety, které byly přeneseny bez Erroru, nevím, zda se zobrazuje v administraci modemu a časem, za který se nasčítaly (tím, že nenaskakují skokově a není jich mnoho by neměl být opět běžně pozorovatelný problém). Samozřejmě, že když se přičítají jednotky za den a pak se objeví desítky během pár minut, značí to nějaký aktuální problém, ale zase je otázkou, jak moc se projeví (v závislosti na používání služby v daném čase atd.) a jestli je to problém v síti Vodafone (většinou) či konektivitě do www nebo peeringu. Co se týká těch signálových hodnot, tak SNR nad 33 je dobrá hodnota, Power Downstreamu je také v normě i když spíše k jedné straně rozmezí než uprostřed, upstream se zdá též v pohodě dle signálu. 

Ke třetímu odstavci snad jen dodám, že přijít na problém, když je signál +/- OK je někdy dost obtížné, viz bezradnost technika. A to, co je jinde naprosto v pohodě, je hned vedle z těžko vysvětlitelných důvodů problém. Opět se dostáváme k začátku, zkusil bych nechat vyměnit modem za Arris, aby se dal případně vyloučit problém s Compalem. Co se týče zneužití, tak samotný jeden identifikátor bez administrátorského hesla díky security politice Vodafone nikomu nedovolí prakticky nic. I drtivá většina zaměstnanců / operátorů se bez autorizace zákazníkem na jeho účet nedostane. Určitě existují výjimky, ale běžní pracovníci ze styku se zákazníkem to z bezpečnostních důvodů nemají (často se různě píše, že bez toho operátor "odmítá" pomoci, ale nemá prostě jak, když není možnost alternativního ověření, kdy je třeba správnost údajů u Vodafone a interakce zákazníka). Název konfiguračního souboru asi nikomu moc neřekne, myslím si, že název je dán určitou kombinací, která může být pro tisíce zákazníků stejná (Ale stejně jako ve spoustě věcí, co zde píšu se mohu mýlit).

 

  • Kabel 300 Mb/s
  • Premium 5G
  • Komplet
  • Compal, VTV Premium
  • Brüx
  • Speedtest
Link to comment
Share on other sites

Mam uplne rovnake problemy. Nahodne restarty modemu. Niekedy to je v noci co mi nevadi az tak ale stalo sa mi to uz aj rano pocas sluzby. Ked to bolo este UPC tak sa to vobec nestavalo. Teraz vypadne internet, pozriem sa na modem a vidim ze sa restartoval. Vzdy je to minimalne raz za mesiac. Moze sa Vodafone k tomuto vyjadrit? Pripadne to dat do napovedy? Nie su to planovane vypadky. Je jasne, ze ten modem restartuju na dialku.

  • Kabel 500 Mb/s
  • -
  • -
  • Compal 3.0
  • doma
  • Speedtest
Link to comment
Share on other sites

No, ono to bývá tím, že se modem díky svým mechanismům restartuje/přeladí. Může to být poklesem signálu, rušením atd. Pak také nedávno třeba změnou DNS, updatem FW v modemu ... těch důvodů proč se modem může restartovat je hodně dlouhý seznam. Někdy to ani nemusí být vyvoláno Vodafonem přímo.

  • Kabel 300 Mb/s
  • Premium 5G
  • Komplet
  • Compal, VTV Premium
  • Brüx
  • Speedtest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...