Přejít na obsah

Výpadky internetu - resety modemu


kitter

Doporučené příspěvky

Zdravím všechny,
potřeboval bych se na zdejší fórum obrátit kvůli "chronickým" výpadkům internetu - i když nijak častým (oproti jiným vláknům tady na fóru, co jsem koukal), ale otravným. Předem se omlouvám za komplexnost příspěvku.

Jednou za pár dní se stane, že se modem Compal sám zrestartuje - t.j. výpadek cca na 5 minut. Někdy (jednou, dvakrát měsíčně) se stane jiná věc, že internet pár hodin funguje špatně (www stránky se načtou, nenačtou; mezitím už blbnou i příchozí spojení na veřejnou IP - webserver, a pro mě RDP) a pak to vygraduje tím, že přestane fungovat úplně a je nutno fyzicky zrestartovat modem.
Občas, z rozmaru, třeba v pátek odpoledne udělám restart jen tak, abych byl jakousi jistotu, že to ještě během pondělka bude ok 🙂

Modem je v bridge módu a je za tím mikrotik - RBD52G. Když to funguje, tak to funguje 🙂 Většinu času je rychlost down i up jaká má být podle tarifu. Když to "přestává" fungovat (viz výše), už se většinou nejde připojit na webovou administraci modemu (192.168.100.1). Jak mi poradili na podpoře, při výpadcích se notebook připojený přímo ke Compalu UTPčkem (resp. internet na něm) chová stejně /špatně/, jako router. (Když zapojím notebook při "začínajícím" výpadku, trvá i pár minut, než dostanu veřejnou ip adresu, jinak je to hned).
V budově je mnoho uživatelů tohoto připojení (a v budově jiný Compal není). Dovoluji si říct, že nějakým "přetížením" to není. Nebývám tam každý den, jen některé dny v týdnu.

 

Problém už jsem řešil s podporou a technici byli za poslední rok na místě asi šestkrát. Každý vždy tu a tam něco poopravili (shnilá Fková spojka, měřili vedení od přívodu z rozvodné krabice do technické místnosti a do modemu, doporučili úplně vyřadit starý Fkový rozbočovač, později dodali nový rozbočovač, byla i výměna modemu), ale základní problém pořád zůstává. Je to možná lokalitou a tzv. "specifickou instalací" - je to samostatně stojící budova s vlastním koax přívodem, rozvodnice je na střeše a přívod do ní je koaxem z ulice ze země. Po poslední návštěvě technika se po pár dnech neohlášeně zjevil jiný technik, a vyměnil koaxový zesilovač na té střeše, ale u toho jsem osobně nebyl.

Onehdy se jeden technik podivil, že z ulice přichází velmi silný signál. Zkoušel se pak Fkový útlumový prvek před modem, kterých jsem si pak nakoupil pár vlastních, ale žádná kombinace nepřinesla zlepšení. Technik přislíbil, že to projedná s ostatnými, zda ten velmi silný signál nemůže dělat problémy nebo by nešel snížit, ale zpětnou vazbu nemám.
Co se týče modemu, občas se v logu objeví chyba T3 timeout. Také, co si myslím, že není dobře, se načítají počítadla Post RS Errors. Po cca 16 hodinách od restartu jsou v celém sloupci hodnoty od 287 do 916, průměr všech je cca 600, naskakují tak nějak průběžně, ne skokově. Power je +- cca 14dBmV, SNR a RxMER cca 37dB. Power upstreamu je 24dBmV. Tak nějak doufám, že tyhle hodnoty k nečemu někomu budou 🙂 od všeho můžu případně poslat screen.

 

Problémy se vpodstatě začaly objevovat před dvěma lety, od doby přechodu z historického tarifu 300/20 na 500/50 a z Cisco modemu na... ten aktuální 😞 .
Problém zde prezentuji hlavně z toho důvodu, aby byly fakta pohromadě. Jak jsem se už párkrát ptal, technik dostane od podpory jen zběžný popis problému a nemá k dispozici žádnou historii (problémů, a dosavadních řešení). Poslední technik se mě (po sérii měření vedení s kladnými výsledky) smutně zeptal, co s tím má ještě zkusit udělat... a přiznám se, že dokola odříkávat tyto odstavce na podpoře mě již též nenaplňuje 🙂 (snad jen perlička, kdy jsem se pak od slečny dozvěděl, že jsem si můj (DOCSIS) modem špatně nastavil... 🙂 ). Jednim dechem ale dodám, že chápu, že je to prostě takový systém zákaznické podpory.
Dle jiných příspěvků se tu můžou objevit zajímavé a třeba i trochu zákulisní informace :-). Nerad bych předával identifikaci veřejně, ale s nějakým číslem smlouvy bych asi problém neměl, snad to nikdo zneužít nemůže. Případně rád pošlu do SZ.
Nebo kdo by snad měl možnost si to dohledat, Config file modemu je 54675101360e_74608bcddbf2de75c2c49ad473749325.cm.

Za úspěšné vyřešení nabízím láhev lihoviny.

  • Kabel 500 Mb/s Profi
  • -
  • -
  • Compal CH7465VF
  • Praha
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dobrý večer,

 

začátek příspěvku vypadá na chybu v HW resp. modemu případně jeho FW. První, co bych zkusil je výměna Compalu za Arris. Kdyby tam bylo přetížení, projeví se to sníženou rychlostí přenášených dat, nikoliv "zamrzáním modemu". Samozřejmě, že restart modemu řeší hrozně moc, naladí se na nejvhodnější kanály v tu dobu, uvolní se paměti RAM a CPU. Jistě se dá najít spousta informací, že Intel Puma 6 SOC trpí zřejmě nevyřešitelnými problémy, které ovšem reálně postihují/omezují méně lidí, něž kolik to reálně řeší. Je to něco, jako když by mi někdo ukázal vadný pixel na obrazovce, kterého jsme si do té doby nevšiml. Už vím, že tam je a bude mě štvát i když z 99,9% využívání mě nijak neomezuje. Cisco/Linksys mělo jednu obrovskou výhodu v široké kompatibilitě s dalšími zařízeními, na druhou stranu spoustu jiných obřích nevýhod, ale bylo postavené na chipsetu Broadcom, který je v DOCSIS považován za tu lepší variantu. Arris je sice také Intel Puma, ale verze 7, která je na tom o mnoho lépe. jak předcházející verze. Navíc Arris je kromě Euro-DOCSIS 3.0 kanálů schopen využívat i OFDM (aktuálně se již využívá) a OFDMA (brzy se začne využívat, probíhá UPG sítě) pásma. DOCSIS 3.1 kromě vyšších dosahovaných rychlostí přináší velkou řadu výhod i z hlediska stability, výkonu atp. Samozřejmě přináší i pár nových problémů – sice nabízí lepší (samo)opravné mechanismy a mnohé další výhody, ale díky větší použité modulaci je citlivější na kvalitu signálu, zas ten horší signál nezabije celý kanál, ale část se přepne z vyšší modulace na nižší. 

Druhý odstavec ukazuje, že už byla opravena spousta většinou drobných závad, které dle velikosti mohou a nemusí mít faktický dopad na službu (viz vadný / uhnilý F konektor, třeba v tu dobu to problém úplně nebyl, ale do budoucna by určitě byl). I ta výměna zesilovače by přišla dříve, kdyby to byl fakticky problém pro lidi připojené za ním (ať už proaktivně nebo reaktivně). Přebujelý signál může být stejně velký problém jako nedostatečný či rušení. Laborování s útlumovými prvky bez profi měřáku je takové buď anebo, rozhodně bych ho nedoporučoval. Občasný T3 timeout není nic neobvyklého, ale samozřejmě je to error, který by se v ideálním případě neměl objevit. Jedná se o error, který vyskočí v případě, kdy modem odešle na CMTS až 16 požadavků a pokud CMTS neodpoví, zobrazí chybu "No Ranging Response received - T3 time-out". Samozřejmě, pokud se tak stane v jednotkách případů s delším časovým odstupem, tak reálný dopad může být prakticky nulový, daná zařízení mezi sebou standardně komunikují v řádu pár milisekund (jak dlouho modem čeká na odpověď a po jaké době pošle další požadavek netuším). 

Ta hodnota Post RS Errors alias neopravitelných packetů je nízká, Pre RS Errors jsou opravené pakety. Je třeba to vždy porovnat s packety, které byly přeneseny bez Erroru, nevím, zda se zobrazuje v administraci modemu a časem, za který se nasčítaly (tím, že nenaskakují skokově a není jich mnoho by neměl být opět běžně pozorovatelný problém). Samozřejmě, že když se přičítají jednotky za den a pak se objeví desítky během pár minut, značí to nějaký aktuální problém, ale zase je otázkou, jak moc se projeví (v závislosti na používání služby v daném čase atd.) a jestli je to problém v síti Vodafone (většinou) či konektivitě do www nebo peeringu. Co se týká těch signálových hodnot, tak SNR nad 33 je dobrá hodnota, Power Downstreamu je také v normě i když spíše k jedné straně rozmezí než uprostřed, upstream se zdá též v pohodě dle signálu. 

Ke třetímu odstavci snad jen dodám, že přijít na problém, když je signál +/- OK je někdy dost obtížné, viz bezradnost technika. A to, co je jinde naprosto v pohodě, je hned vedle z těžko vysvětlitelných důvodů problém. Opět se dostáváme k začátku, zkusil bych nechat vyměnit modem za Arris, aby se dal případně vyloučit problém s Compalem. Co se týče zneužití, tak samotný jeden identifikátor bez administrátorského hesla díky security politice Vodafone nikomu nedovolí prakticky nic. I drtivá většina zaměstnanců / operátorů se bez autorizace zákazníkem na jeho účet nedostane. Určitě existují výjimky, ale běžní pracovníci ze styku se zákazníkem to z bezpečnostních důvodů nemají (často se různě píše, že bez toho operátor "odmítá" pomoci, ale nemá prostě jak, když není možnost alternativního ověření, kdy je třeba správnost údajů u Vodafone a interakce zákazníka). Název konfiguračního souboru asi nikomu moc neřekne, myslím si, že název je dán určitou kombinací, která může být pro tisíce zákazníků stejná (Ale stejně jako ve spoustě věcí, co zde píšu se mohu mýlit).

 

  • Super
  • Premium 5G
  • 18+
  • Vodafone Station WiFi 6
  • Brüx
  • Speedtest
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Návštěvník Tom

Mam uplne rovnake problemy. Nahodne restarty modemu. Niekedy to je v noci co mi nevadi az tak ale stalo sa mi to uz aj rano pocas sluzby. Ked to bolo este UPC tak sa to vobec nestavalo. Teraz vypadne internet, pozriem sa na modem a vidim ze sa restartoval. Vzdy je to minimalne raz za mesiac. Moze sa Vodafone k tomuto vyjadrit? Pripadne to dat do napovedy? Nie su to planovane vypadky. Je jasne, ze ten modem restartuju na dialku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No, ono to bývá tím, že se modem díky svým mechanismům restartuje/přeladí. Může to být poklesem signálu, rušením atd. Pak také nedávno třeba změnou DNS, updatem FW v modemu ... těch důvodů proč se modem může restartovat je hodně dlouhý seznam. Někdy to ani nemusí být vyvoláno Vodafonem přímo.

  • Super
  • Premium 5G
  • 18+
  • Vodafone Station WiFi 6
  • Brüx
  • Speedtest
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Velmi děkuji Markovi za obsáhlou odpověd. "Nějaký hate" na Intel Puma 6 jsem našel, ale nějak jsem to nebral v potaz.
Výměna modemu za Arris může být dobrý nápad, pouze se obávám, zda by mi podpora s takovýmto přímým požadavkem vyhověla...

Na základě odpovědi o RS Errorech jsem sestavil řešení, který pravidelně ukládá hodnoty Downstreamu do timelapse videa.
Nicméně pár dní po mém příspěvku zde na fóru se neohlášeně objevili technici Vodafone (konkrétně 29.11.) s tím, že byli v lokalitě na řešení jiného problému a viděli u nás přebuzený modem - tak na střechu do krabice namontovali útlumový prvek. Způsobilo to zajímavé věci - asi 3-4 dny modem spadl každý den, párkrát se musel ručně zresetovat, a pak... už nespadl a normálně funguje - aktuální "uptime" skoro týden. RS Errory se nicméně stále objevují, na tom se nic nezměnilo. Takže asi budu čekat, zda to bude padat a uvidím, no... 🙂
Posílám odkazy na video - jedno před útlumovým prvkem a druhé po.
https://www.youtube.com/watch?v=0PwcbPJGeRA
https://www.youtube.com/watch?v=-dnuCjLiM-w

Nicméně mě do určité míry ty chyby pořád trochu trápí (vím, že tam jsou a štvou mě, jak jste popsal 🙂 ), hlavně ten skok od 4. do 14. kanálu který tam předtím nebyl, ale třeba už to i s nimi bude fungovat (=nepadat).

  • Kabel 500 Mb/s Profi
  • -
  • -
  • Compal CH7465VF
  • Praha
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ten signál jsi měl pravdu přebuzený, je to hezky vidět v kolonce Power, kde by úroveň signálu měla být tak do  +13 dBmV.

Ale po tom snížení úrovně signálu ti tam zase brutálně narůstá chybovost na těch kanálech 4 - 14, což také není vůbec dobré, přitom ale SNR je ještě v normě na 37 dB, takže pokud bude s internetem ještě problémy určitě bych kontaktoval Vodafone a nechal to znovu zkontrolovat protože ta chybovost je opravdu vysoká.

Mimochodem, jak jsi to video vytvořil ?

Vidím že tam máš puštěný Firefox a zřejmě nahrávání obrazovky, nikdy jsem tu nic podobného neviděl a je to docela krásná ukázka toho jak to měření signálu funguje 👍

  • Kabel 150 Mb/s
  • -
  • Komfort
  • Compal VF, VTV box, CA modul
  • Brno
  • Speedtest
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dobrý den, děkuji za ocenění, je to kombinace několika "světů" 🙂

Autorefresh, kdy se pomocí doplněného Javascriptu (do prohlížeče přes DevTools) dokola virtuálně "kliká" na tlačítko obnovení dat. Nastavení větší šířky stránky (tabulky s údaji) pomocí zase DevTools Firefoxu. Pak OBS, to je klasika a nakonec zrychlení toho videa. To všechno na počítači s přihlášeným účtem, vzdálená plocha nejde použít, protože tam OBS nenahraje obrazovku. Tohle je jeden virtuální server.
Při každém restartu modemu je to ale potřeba nastavit znova, úplně pohodlné to není 🙂
Compal má "ochranu" (nebo možná jenom blbou implementaci přihlášení), kdy jedna stránka asi javascriptem vygeneruje ID, které pak očekává následující stránka, kam uživatel překlikne. Bez toho ID nejde udělat nic, z toho důvodu nelze použít jednoduché cyklické stahování nějakého souboru (getter.xml) s daty.

 

Nicméně čtvrtek a pátek zase samovolné restarty modemu během pracovní doby... umístím si hlavu do dlaní a možná v týdnu brnknu "kámoškám" z podpory Vodafone, fakt už nevím 😄 Vypadá to ale, že je kolem nás nějaká aktivita. Ve středu se prý opět někdo (technici VF) objevil s tím, že "odpojí kabelovou televizi". Asi tím je myšleno odpojení 3 starých rozvodů, které po našem objektu byly (na DOCSIS internet, později jen na televize), ale již dávno nejsou používány. Oceňuji aktivitu, ale kdyby nám něco dali vědět... (zjistili jsme..., udělali jsme...)

Pro fajnšmekry přikládám další video. https://www.youtube.com/watch?v=7b53VqsEbyg

  • Kabel 500 Mb/s Profi
  • -
  • -
  • Compal CH7465VF
  • Praha
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak aktivita je teď velká. Postupně probíhá velká modernizace sítě viz https://www.vodafone.cz/nejen-pro-media/tiskove-zpravy/vodafone-investuje-dalsi-miliardy-do-modernizace-s/, ale to by na stránce s výpadky na dané adrese bylo zapsáno.

To, že technici odpojovali, tak to může být klasické odpojení v rozvodné skříni po ukončení služeb, je samozřejmě i možné, že po domě bylo více rozvodů (UPC vzniklo sloučením několika menších operátorů a přikoupením dalších) a majitel domu je chtěl odstranit. Ani o jedné možnosti není třeba nikoho informovat, odstranění starého rozvodu nemá vliv na stávající a odpojení v LB může mít teoreticky vliv, ale odpojovaní se děje nezávisle na výpadcích.

  • Super
  • Premium 5G
  • 18+
  • Vodafone Station WiFi 6
  • Brüx
  • Speedtest
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@kitter na tom videu v první polovině je vidět že signál má SNR na dolní hranici použitelnosti, takže i když úroveň signálu je dobrá, tak je signál nekvalitní a tím pádem tam narůstá velká chybovost, zajímavé že i přes celou noc, takže nějaké vyloženě náhodné rušení od souseda to asi nebude,

Poté došlo z nějakého důvodu k restartu modemu a signál se vrátil do normálu, SNR už je v normě, ale zase je velká chybovost na kanálech 4 až 14, takže dobré to pořád není.

 

Jinak mohl bys mě poslat odkaz na ty skripty pro klikání a rozšíření té tabulky o signálu ?

Ta tabulka mě docela štve, protože i na velkém monitoru je pořád nastavená na úzkou šířku, takže je neustále potřeba ji rolovat do boku, aby byly viděl všechny hodnoty, to musel vymyslet nějaký dement, ale zas buďme rádi že ty hodnoty chybovosti tam jsou, protože třeba u modernějšího modemu Vodafone station tam tahle kolonka chybí.

 

  • Kabel 150 Mb/s
  • -
  • Komfort
  • Compal VF, VTV box, CA modul
  • Brno
  • Speedtest
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přidat se ke konverzaci

Přispívat můžete okamžitě a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se a přispívejte pod Vaším účtem.
Poznámka: Váš příspěvek vyžaduje před zobrazením schválení moderátorem.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložit jako upravený text.   Obnovit formátování

  Pouze 75 emotikon je povoleno.

×   Váš odkaz byl automaticky vložen.   Místo toho zobrazit jako odkaz

×   Váš předchozí obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Nahrajte nebo vložte obrázky z URL adresy.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...