Návštěvník MichalK Odesláno 11. září 2023 Sdílet Odesláno 11. září 2023 (upraveno) Řada uživatelů včetně mě se potýká s nevyžádanými telefonáty od společnosti A4M INVENTION s.r.o. která se vydává za partnera Vodafonu. Spolupráci mají uvedenou dokonce na svém webu http://www.a4m.cz/ . Údajně berou telefonní čísla z "veřejných zdrojů" což je ve skutečnosti nelegální databáze a neexistuje legální způsob jak navolávat náhodná čísla bez souhlasu aniž by došlo k porušení GDPR. Konkrétně se jedná o toto číslo https://www.muzutozvednout.cz/telefonni-cislo/778143050 A moje otázka je, zda právníci od Vodafonu to nějak řeší? Poškozuje to nejen stovky tisíc lidí, poškozuje to hlavně vaše jméno. Pokud je to skutečně firma, se kterou spolupracujete, pak je to na hromadnou žalobu na Vodafone, jelikož prodává kontakty zákazníků různým společnostem. Pak je ještě další možnost, že nepracuje u a4m ale o tom pochybuji, protože přes různé rádoby firmy navolává a zneužívá nelegální databáze společnost Conectart, na kterou jsem již podal stížnost a je parner Vodafone. Možná bychom měli spíše pátrat blíže ke zdroji, kde tyto firmy berou databáze čísel? Prosím tedy o vyjádření a vyjasnění jak to je. Jakým způsobem nakládá Vodafone s mým jménem a telefonním číslem? Jsem také klient O2, ale ještě žádný scamer se nepředstavil jako partner O2. U T-Mobile jsem byl také krátce a nikdo nevolal jako jejich partner. Jenom Vodafone. Jaká náhodička. Upraveno 11. září 2023 uživatelem MichalK Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Marek-26 Odesláno 11. září 2023 Sdílet Odesláno 11. září 2023 https://www.vodafone.cz/kontakty/partnerska-prodejni-call-centra/ Tady jsou všechna partnerská call centra, ta společnost ani telefon tam nefigurují. Vodafone žádné kontakty neprodává. Connectart má oficiální databázi, kterou přeprodává dále, vše dle platné legislativy. Níže uvádím, co napsal ČTÚ mě: Spoiler Odpověď na stížnost Vážený pane, Český telekomunikační úřad (dále jen „Úřad“ nebo „správní orgán“) obdržel dne 5. 1. 2023 Vaši stížnost ve věci nevyžádaných marketingových volání. Úřad je podle § 3 odst. 1 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, zřízen jako ústřední správní úřad pro výkon státní správy ve věcech stanovených tímto zákonem, včetně regulace trhu a stanovení podmínek pro podnikání v oblasti elektronických komunikací a poštovních služeb. Jeho působnost je vymezena především tímto zákonem. Působnost Úřadu je dále vymezena § 23 odst. 15 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ochraně spotřebitele“), podle něhož je Úřad pověřen vykonáváním dozoru nad dodržováním povinností stanovených zákonem o ochraně spotřebitele na úseku služeb elektronických komunikací. Ve své stížnosti jste uvedl, že dne 5. 1. 2023 v čase 9:23 hod. a dále v čase 9:26 hod. jste byl na telefonním čísle XXX XXX XXX obtěžován telefonním číslem 553 400 513, a to za účelem nabídky fotovoltaiky, která byla z Vaší strany nevyžádaná. Úvodem této odpovědi Vás Úřad blíže informuje o problematice nevyžádaného marketingového volání. S účinností od 1. 1. 2022 vstoupila v platnost novela zákona o elektronických komunikacích, která zcela zásadně změnila pohled na telefonické kontaktování za účelem marketingu, kdy § 96 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích přímo uvádí: „Je zakázáno prostřednictvím sítí nebo služeb elektronických komunikací nabízet marketingovou reklamu nebo jiný obdobný způsob nabídky zboží nebo služeb účastníkům nebo uživatelům, kteří ve veřejném seznamu podle § 95 odst. 1 písm. b) nebo § 95 odst. 2 neuvedli, že si přejí být kontaktování za účelem marketingu.“. Obecně tak lze uvést, že od 1. 1. 2022 je možné kontaktovat s marketingovou nabídkou pouze ty osoby, které k tomu dali vyslovený souhlas (dřívější právní úprava zohledňovala to, že kontaktován nebyl pouze ten, kdo si nepřál být kontaktován a u svého mobilního operátora požádal o uvedení zákazu kontaktování za účelem nabízení obchodu a služeb). Předmětná novelizace byla přijata právě za účelem podpory ochrany soukromí spotřebitele v elektronických komunikacích před agresivními obchodními praktikami a dále též z důvodu převažujícího požadavku ze strany kontaktovaných, tj. nebýt obtěžován nevyžádanou marketingovou komunikací. Nová právní úprava má přispět k tomu, aby účastníci nebyli obtěžováni nevyžádaným marketingovým voláním a mohli současně předem a výslovně vyjádřit svoji vůli být kontaktování za účelem těchto telefonických nabídek. Tato změna pravidel kontaktování za účelem marketingu začala platit s ohledem na příslušná přechodná ustanovení k novele zákona o elektronických komunikacích platit až po 6měsíčním přechodném období, tj. od 1. 7. 2022. Na základě výše uvedeného je však nutné Vás upozornit na skutečnost, že kontaktování účastníků za účelem marketingové nabídky však není automaticky protiprávním jednáním, ale subjekty uskutečňující tento typ nabídky jsou povinni dodržovat příslušná zákonná pravidla. Novelizovanou úpravou je tak stanoveno, že je obecně předpokládáno, že si daná osoba nepřeje být kontaktována za účelem marketingu s výjimkou, kdy si tato daná osoba výslovně ve veřejném účastnickém seznamu neuvede, že má naopak o tyto hovory zájem. Za veřejný účastnický seznam splňující požadavky příslušných ustanovení zákona o elektronických komunikacích lze v současné době považovat pouze seznam „1188“ společnosti Conectart a.s., který je dostupný na webovém odkazu: https://www.1188.cz/. Další výjimku tvoří ty případy, kdy hned úvodem hovoru účastník aktivně po dotazu volajícího subjektu souhlasí s tím, aby byl uskutečněn marketingový hovor. V tomto směru si Vás Úřad dovoluje dále odkázat na svou monitorací zprávu č. 9/2022, https://www.ctu.cz/sites/default/files/obsah/ctu/monitorovaci-zprava-c-9/2022/obrazky/mz- 2022-9pdf_0, která se zabývá odvoláním obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek. Úřad si je vědom, že obecně si většina lidí nepamatuje, kdy a k čemu dali v minulosti udělili souhlas a nemusí si být tak jisti, jakým způsobem bude s předaným souhlasem dále nakládáno. Prvním krokem by tak mělo být ověření Vašich identifikačních údajů ve veřejném seznamu 1188 (viz výše) či je pro ověření této skutečnosti další možností kontaktování Vašeho poskytovatele služeb elektronických komunikací. Již vyjádřený souhlas lze prostřednictvím daného poskytovatele služeb kdykoliv odvolat, případně lze též upravit rozsah osobních a identifikačních údajů uvedených v daném seznamu. Předmětný dokument o odvolání souhlasu by měl obsahovat identifikaci konkrétního poskytovatele služeb, Vaše jméno a příjmení, adresu trvalého pobytu, telefonní číslo, k němuž se tento úkon vztahuje a dále jasně srozumitelný požadavek o odvolání souhlasu s marketingovými kontakty ve veřejném účastnickém seznamu, datum a podpis. ... Pokud dochází ke kontaktování za účelem marketingu na základě jiného zdroje, než je veřejný účastnický seznam, pak musí kontaktující prokázat, jakým způsobem kontakt získal, a že je oprávněn s ním nakládat v souladu s obecným nařízením o ochraně osobních údajů. V této záležitosti je dále nutné upozornit i na to, že účastnickým seznamem není seznam vytvořený vlastní obchodní (podnikatelskou) činností – tj. databáze klientů, pacientů, zákazníků atd. Možnost i nadále uskutečňovat tento typ hovorů má proto ten subjekt, který měl v minulosti s volaným účastníkem nějaký kontakt. Typickým příkladem jsou volání od Vašeho operátora mobilních služeb, banky, dodavatele energií, zákaznické linky e-shopu, kde jste v minulosti učinil objednávku, u nichž jste jako účastník dal individuální souhlas s kontaktováním, který lze samozřejmě kdykoliv odvolat. V tomto směru je vzhledem k Vaší stížnosti nutné uvést, že individuálně udělené souhlasy jsou upraveny v odlišných právních předpisech týkajících se ochrany osobních údajů, tedy oblasti, v níž není Úřad kompetentní, jakkoliv zasahovat. Úřad je tak oprávněn prošetřovat a případně postihovat marketingové hovory, jejichž příjemci jsou osoby, které k tomu neučinili souhlas (viz výše uvedené). Podle § 118 odst. 1 písm. j) zákona o elektronických komunikací při výše uvedených výjimkách platí, že: „Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že prostřednictvím sítí nebo služeb elektronických komunikací obtěžuje marketingovou reklamou nebo jiným obdobným způsobem nabídky zboží nebo služeb.“. Subjektu, který prostřednictvím sítí nebo služeb elektronických komunikací obtěžuje marketingovou reklamou nebo jiným obdobným způsobem nabídky zboží nebo služeb, lze v přestupkovém řízení uložit pokutu až do výše 50 000 000 Kč nebo do výše 10 % z čistého obratu pachatele přestupku dosaženého za poslední ukončené účetní období, podle toho, která z těchto hodnot je vyšší. V rámci své stížnosti jste uvedl, že jste byl dne 5. 1. 2023 v čase 9:23 hod. a v čase 9:26 hod. obtěžován z telefonního čísla 553 400 513 s nabídkou fotovoltaiky. Abychom mohli v rámci naší kompetence prokázat volajícímu subjektu případně protiprávní jednání, kdy byste měl zájem o prošetření této záležitosti z naší strany, je nutné dále doplnit následující informace, které jsou nezbytné pro relevantní prošetření Vašeho podání: 1. sdělení, zda je Vaše jméno a telefonní číslo uvedeno ve výše označeném veřejném účastnickém seznamu společnosti Conectart a.s., včetně vyznačení poznámky, že si přejete být kontaktován za účelem marketingu (ověření této skutečnosti na webovém odkazu https://www.1188.cz/); 2. důkazní materiál - pokud nedisponujete hlasovým záznamem některého z hovorů, tak alespoň printscreen obrazovky Vašeho mobilního telefonu dokládající, že tyto hovory byl skutečně realizovány (včetně zachycení konkrétního data a času hovoru/hovorů). Požadované doplnění stížnosti zašlete ... Aby mohl Úřad relevantně posoudit, zda ve Vašem případě došlo k protiprávnímu jednání, které bychom byli oprávněni sankcionovat dle příslušných ustanovení zákona o elektronických komunikacích, prosíme Vás o doplnění výše uvedených skutečností. Pro podrobnější informace týkající se telemarketingu Vás dále Úřad odkazuje na výkladové stanovisko s odpověďmi na nejčastější dotazy veřejnosti, které bylo připraveno ve spolupráci Úřadu, Úřadu pro ochranu osobních údajů a Ministerstva průmyslu a obchodu. Eliminace takových hovorů je možno docílit kromě cíleného nezvedání cizích telefonních čísel a následné blokace těchto telefonních čísel také prostřednictvím veřejně dostupných aplikací pro chytré telefony na blokování nevyžádaných telefonních čísel, kdy součástí těchto aplikací je neustálá aktualizace registru telefonních čísel hodnocených jako obtěžující. Na místě je dále obezřetnost při uvádění svého telefonního kontaktu při registraci na různých e-shopech, kdy je třeba být obezřetný při udělování souhlasů se zpracováním těchto osobních údajů a dále i ve smyslu předávání osobních údajů třetím stranám. Právě zde můžete nevědomky udělit souhlas ke kontaktování za účelem marketingu či souhlas k postoupení Vašich údajů dalším společnostem, které budou mít oprávnění Vás kontaktovat za tímto účelem. Závěrem Úřad uvádí, že v případě zahájení kontroly ve věci podezření na porušení § 96 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích je řízení zahájeno z moci úřední, kdy již nejste přímým účastníkem daného řízení. Podle § 42 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, lze však Úřad požádat o sdělení, jak bylo s Vaším podnětem naloženo, a to s označením výše uvedeného čj. ČTÚ-..... Věříme, že pochopíte, že Úřad jako orgán státní správy může konat pouze v případech, mezích a způsoby, které stanoví zákon. Citovat Super Premium 5G 18+ Vodafone Station WiFi 6 Brüx Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Centrum péče Martin - Vodafone Odesláno 6. října 2023 Centrum péče Sdílet Odesláno 6. října 2023 Dobrý den, @MichalK, já jsem ještě celou situaci ověřoval s kolegy. Chci vás ujistit, že všechny partnerské společnosti , se kterými společnost Vodafone spolupracuje, jsou smluvně zavázány k dodržování veškerých platných právních předpisů a společnost Vodafone dodržování těchto smluvních závazků pravidelně kontroluje. Z textu vaší zprávy je zřejmé, že v rámci hovoru jste byl volajícím informován, že nejste kontaktován společností Vodafone, ale společností A4M INVENTION. Tato společnost tedy v rámci tohoto hovoru a v souvislosti s případným zpracováním vašich osobních údajů vystupuje v pozici správce. Domníváte-li se tedy, že v tomto případě nebylo ze strany této společnosti postupováno v souladu s platnými právními předpisy, doporučuji vám se obrátit na tuto společnost. Rád bych vás také ujistil, že sdílení osobních údajů s našimi dodavateli je možné pouze za velmi přísných podmínek a pouze v případech, kdy účel a prostředky zpracování určuje naše společnost. Tedy zcela rozhodně se nejedná o vámi naznačované „prodávání databází“ našich zákazníků. Více informací o tom, proč a s kým můžeme sdílet osobní údaje našich zákazníků, naleznete zde: https://www.vodafone.cz/o-vodafonu/ke-stazeni/ochrana-soukromi/prohlaseni-o-ochrane-osobnich-udaju1/. Citovat - Premium 5G ALLinONE - Chrudim Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Přidat se ke konverzaci
Přispívat můžete okamžitě a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se a přispívejte pod Vaším účtem.
Poznámka: Váš příspěvek vyžaduje před zobrazením schválení moderátorem.